Forskere: rasjoner kjøtt og redd planeten!
En nylig publisert rapport fra Food Climate Research Network ved University of Surrey i England, konkluderer med at folk må begrense seg til å spise fire moderate porsjoner med kjøtt og drikke en liter melk per uke.
- Ved å gå tilbake til spisevanene til våre besteforeldre kan vi begrense de negative konsekvensene vårt kosthold har på miljøet. Dette slår rapportens forfatter Tara Garnett fast. Rapporten er spesielt interessant i et vegetaristisk perspektiv fordi den kommer med sterke anbefalinger vedrørende reduksjon av det moderne husdyrholdet for å redusere klimaforandringer.
'Studie etter studie viser at bevissthets-kampanjer alene har liten mulighet til å lykkes, spesielt når det kommer til vanskelige forandringer,' sier Garnett til The Guardian. Istedenfor anbefaler hun at folk halverer sitt kjøttkonsum samtidig som de sørger for at de dyrene de spiser har en diett som for det meste består av gress og matavfall som ikke egner seg for mennesker.
Rapporten er basert på fire års forskning og oppgis å være den mest grundige studie av sitt slag så langt.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om miljøaspekter ved mat, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.






