Løk reduserer sjansen for hjertesykdom
En ny britisk studie viser at det å spise mat som er rik på flavoner, slik som løk, kan minske sjansen for å utvikle hjertesykdommer.
Studien, som er produsert ved britiske Institute of Food Research, fokuserte på hvordan flavonet quercetin reduserte betennelser som kan skade blodårene. Løk, epler, rødvin og te er viktige kilder til quercetin.
Bridget Aisbitt, en ernæringsforsker ved the British Nutrition Foundation, understreker ovenfor BBC hvordan slike betennelser påvirker blodårene negativt, og at denne nye forskningen kan være et bidrag til å forstå hvordan et kosthold med mye frukt og grønt synes å minske sjansen for slag og hjeresykdom.
"Her i Storbritannia får vi i gjennomsnitt bare i oss to porsjoner frukt og grønt om dagen, så denne studien understreker hvor stor betydning det har for helsen at man får i seg fem om dagen," avslutter Aisbitt.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om helseaspekter ved enkeltprodukter, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.







