Pressemelding 24.01.2007: Veggiser jubler over nok en kreft-undersøkelse: En fiberrik diett minsker risikoen for brystkreft
Veggiser jubler over nok en kreft-undersøkelse:
En fiberrik diett minsker risikoen for brystkreft
En fiberrik diett minsker risikoen for brystkreft
Pressemelding fra Norsk Vegetarforening 24. januar 2007
Kontaktperson:
Pål W. Thorbjørnsen, informasjonssekretær i Norsk Vegetarforening (kontakt@vegetar.com - tlf. 41294422)
Norske vegetarianere jubler over en rykende fersk britisk undersøkelse omtalt hos BBC(1), som viser at risikoen for å utvikle brystkreft synes å være halvert hos kvinner som inntar fiberrik kost. Forskere anbefaler samtidig et økt inntak av vegetabilsk, fiberrik mat.
Forskere ved universitetet i Leeds har nemlig studert 35.000 voksne kvinner, og kommet frem til at de som spiser over 30 gram fiber hver dag kun har halvparten så stor risiko for å utvikle brystkreft som de kvinnene som spiser mindre enn 20 gram fiber om dagen. BBC forteller at briter kun får i seg 12 gram fiber om dagen, altså langt under de ønskede nivåene.
- Vegetabilsk mat som korn, frukt og grønnsaker er de viktigste kildene til fiber på norske kjøkkenbord, mens kjøttmat er nærmest uten fiber. Som kjent forsyner vi vegetarianere oss rikelig av nettopp disse matvarene, forteller Pål W. Thorbjørnsen, informasjonssekretær i Norsk Vegetarforening.
I BBCs oppslag understrekes det at man bør spise frokostblanding med mye fiber til frokost, gå over til helkornbrød og innta minst fem porsjoner frukt og grønt hver dag. Vegetarianere inntar i tillegg til dette som regel mer fiberrike belgfrukter (i form av vegetarburgere, soyaprodukter, linsesupper osv) enn befolkningen forøvrig.
Denne ferske undersøkelsen er bare en i serien av positive nyheter for dem som bytter ut kolesterolholdig animalsk mat med fiberrike, vegetariske alternativer. - Så sent som i november ble en annen stor rapport om brystkreft og kosthold lansert (2), også den med positive nyheter for dem som spiser lite eller ikke noe kjøtt, forteller Thorbjørnsen. Denne undersøkelsen ble bl.a. omtalt i et stort oppslag hos Aftenposten(3).
Samtidig uttrykte Knut-Inge Klepp i Sosial- og helsedirektoratet ifølge Vårt Land så sent som i forrige uke bekymring over det økende norske kjøttforbruket(4). - En lang rekke solide undersøkelser viser at et kosthold med mer frukt og grønt, og mindre kjøtt hart store helsefordeler på mange ulike områder. Vi håper derfor myndighetene vil øke sin innsats for å fremme et kosthold med mere grønt og mindre kjøtt, altså et mer vegetarisk orientert kosthold, avslutter Pål W. Thorbjørnsen i Norsk Vegetarforening.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om arbeidet til Norsk Vegetarforening, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.







