Unge spiser mer kjøtt og mindre fisk
– Både rødt og hvitt kjøtt øker. Men vi svikter fisken, forteller forsker Annechen Bugge ved Statens Institutt for forbruksforskning til Nationen. Kjøttforbruket har aldri vært høyere, samtidig som fiskeforbruket stuper hos ungdom. I aldersgruppen 15 til 24 år spiser kun 10 prosent fisk minst tre ganger i uka, og for aldersgruppen 25 til 39 år er tilsvarende tall 11 prosent.
Fiskemat regnes som sunnere enn kjøttmat, men ifølge Bugge liker ikke ungdom fiskesmaken. I tillegg opplever de kjøttmat, og da spesielt kjøttfarse, som svært enkelt å bruke i ulike retter.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om mattrender i samfunnet, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.







