Følgende nyhetssaker ble publisert i Desember 2006:

Nordmenn kjøpte hele 30.000 tonn kjøtt i Sverige 2005. Det utgjør seks prosent av alt svensk kjøtt som ble produsert. Det kommer fram i en ny rapport fra det svenske Jordbruksverket, skriver Nationen.Handelen med "svenskekjøtt" til nordmenn tilsvarer ca. 20% av... [Les mer]

Relativt høy bruk av olivenolje kan man i følge en ny studie beskytte mot celleskader, og dermed kreft, ifølge en ny vitenskapelig undersøkelse.Undersøkelsen omfatter 182 menn fra forskjellige områder i Europa, og forskere mener ifølge BBC at den kan vise hvorfor... [Les mer]

Med en mellomstor løk om dagen synker risikoen for ni krefttyper med mellom 25 og 80 prosent. Hvitløk har nesten samme effekt, melder VG.no.Løk reduserer blant annet risikoen for brystkreft, livmorkreft, magekreft, prostatakreft og endetarmskreft. Den sveitsisk-italienske undersøkelsen omfatter 10.000 kreftrammede personer som... [Les mer]

E.coli er en tarm-bakterie fra dyr som både kan forekomme i kjøttvarer og i grønnsaker. I vår fikk E.coli-smitte fra kjøttmat mye oppmerksomhet. I USA har det denne høsten vært tre separate E.coli-saker der smitten har kommet fra henholdsvis løk, tomater og spinat,... [Les mer]

En amerikansk studie omtalt hos PCRM.org viser at frukt og grønnsaker kan øke menns fruktbarhet. Forskere ved Rochester-universitetet sammenliknet inntaket av antioksidanter hos ti fruktbare og 48 ufruktbare menn. Blant de ufruktbare mennene var det dobbelt så mange som hadde... [Les mer]

– Både rødt og hvitt kjøtt øker. Men vi svikter fisken, forteller forsker Annechen Bugge ved Statens Institutt for forbruksforskning til Nationen. Kjøttforbruket har aldri vært høyere, samtidig som fiskeforbruket stuper hos ungdom. I aldersgruppen 15 til 24 år spiser kun... [Les mer]

Alle kalkunene som var på vei til slakteriet, døde da en lastebil kjørte av veien og havnet i elva Gaula i Sør-Trøndelag tirsdag kveld, skriver VG.no. Samtlige av fuglene druknet. Opprinnelig meldte VG at 7000 kalkuner var med i lastebilen,... [Les mer]

En undersøkelse fra Southampton University, publisert i British Medical Journal, viser at de som har gått over til vegetarkost innen de er 30 år gamle, i snitt hadde 5 poeng høyere IQ enn gjennomsnittet som barn. Undersøkelsen omfatter hele 8179... [Les mer]

I likhet med dyr, trekker også enkelte planter til seg giftstoffer som kan være skadelig for mennesker. Mattilsynet har nå foretatt en kartlegging av tungmetaller i enkelte næringsmidler, som blant annet viste at 90% av solsikkekjernene inneholdt kadmium.Ifølge Mattilsynets nettsider er... [Les mer]

For å sikre tryggere forhold for husdyr, innføres påbud om brannvarslingsanlegg for bønder med mer enn 30 sauer neste år. En bonde i Eidsvåg som tidligere hadde femti dyr velger nå å "slakte ned" bestanden til akkurat 30 sauer. Ifølge NRK... [Les mer]

Til tross for økt etterspørsel etter økologiske meieriprodukter, som kommer fra kyr som har bedre livsforhold enn de ikke-økologiske, har produksjonen av økologiske melkekyr gått ned de siste årene. Nationen skriver at Tine nå advarer mot en økologisk melkekrise. Seniorrådgiver Gjermund... [Les mer]

Inntil 5% av feirer julen vegetarisk:økende interesse for alternative jule-tradisjoner.Pressemelding fra Norsk Vegetarforening 14. desember 2006.Kontaktpersoner:Nasjonalt: Pål W. Thorbjørnsen, informasjonssekretær i Norsk Vegetarforening (kontakt@vegetar.com - tlf. 41294422)Hordaland / Vestlandet: Magnhild Bøe-Hansen, Norsk Vegetarforenings Bergen-gruppe (tlf. 45662480)Desember er julebordene, ribba og lutefiskens høytid. Så... [Les mer]

Denne uken har organisasjonen NOAH - for dyrs rettigheter anmeldt jaktbladet Jeger, hund & våpens premiering til de jegerne som feller flest rever. NOAH mener en slik premiering er å regne som skuddpremie, noe som kun kan utdeles med myndighetenes... [Les mer]

Ifølge nye tall fra Statens institutt  for forbruksforskning (SIFO) spiste 42 prosent av ungdom mellom 15 og 24 år hamburger minst to ganger i måneden i 1999. I fjor var det tilsvarende tallet 29 prosent, skriver VG.no. Årsaken er ifølge SIFO-forsker Annechen Bugge økt... [Les mer]

En ny studie trykket i American Journal of Cardiology viser at man ved å tilsette valnøtter til et måltid med mye fett reduserer utvikling av negative forandringer i blodårene. Også olivenolje har en liknende, men noe svakere effekt. Valnøtter er en sunn, vegetabilsk kilde... [Les mer]

Fra årsskiftet innfører Mattilsynet ifølge Aftenposten nye slakteregler, og fra 1. juli 2008 er dagens avlivningsmetode med CO2-gass forbudt. Dagens metode innebærer at fisken samles i et srot kar, der de kveles med karbondioksid, som kveler og dreper fisken etter... [Les mer]

Vitenskapelige fremskritt gjør at dyrevelferd kan studeres på stadig nye måter. Blant annet viser hjernestudier tydelig hvordan dyrene påvirkes av sine omgivelser. Dramatiske opplevelser som isolasjon og adskillelse fra foreldrene kan for eksempel få dyr til å endre sitt grunnleggende atferdsmønster.... [Les mer]

Den legendariske amerikanske musikeren Willie Nelson har hevet seg inn i kampen for å avvikle slakting av hester i USA. 100.000 blir hvert år slaktet i Amerika, men kjøttet selges så å si utelukkende til kunder utenfor landets egne grenser."I... [Les mer]

Tall fra Norsk Institutt for landbruksøkonomisk forskning viser at produsenter av øko-melk tjener bedre enn bønder som ikke driver økologisk. Dårlig inntjening har ofte vært brukt som argument mot økologisk landbruk, men produsenter av øko-melk har i snitt hele 12.000 kroner høyere inntekt... [Les mer]

Nå på søndag den 10. desember blir Vegansiden lansert. Vegansiden er Norges første nettsted som utelukkende omhandler veganisme, veganmat og vegan livsstil. Ut desember kommer dette nye nettstedet til å oppdateres minst annenhver dag.I tillegg til dette spesialtilbudet for veganere vil... [Les mer]