Kjøttmat øker kreftfaren
Svenske forskere har sammenstilt flere studier som ser på sammenhengen mellom inntak av behandlede kjøttvarer og magekreft. Resultatet er publisert i tidsskriftet Journal of the National Cancer Institute. Svaret forskerne har kommet fram til er både klart og nedslående for kjøttspisere: bacon, pølser, salami og skinke øker risikoen for magekreft med 15 prosent for hver 30 gram man spiser pr. dag. Best ut i undersøkelsen kom de som spiser mellom 0 og ti gram kjøtt om dagen - altså vegetarianerne og de som spiser svært lite kjøtt. Mer informasjon om denne undersøkelsen finnes på Aftenpostens nettside.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om helseaspekter ved enkeltprodukter, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.






