Grønnsaker bra for blodårene
I følge BBC's nettside viser ny forskning at mus som ble fôret med broccoli, grønne bønner, mais, erter og gulerøtter hadde 38% lavere forekomst av fettoppsamling i blodårene. Disse musene fikk både lavere kroppsvekt, lavere kolesterolnivå og - kanskje overraskende - mindre tette blodårer enn mus som spiste en diett uten grønnsaker.
"Selv om resultatet er usikkert, indikerer undersøkelsen at et kosthold med mye grønne og gule grønnsaker hindrer herdning av blodårene, og kanskje også en redusert risiko for hjertesykdom," konkluderer forskeren bak den nye studien, som er publisert i det anerkjente tidsskriftet Journal of Nutrition. "Alle vet at det skal være sunt å spise mer grønnsaker, men ingen har tidligere vist at dette faktisk kan forhindre utviklingen av tette blodårer," uttaler forskeren til BBC.
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om helseaspekter ved enkeltprodukter, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.






