Vegetabilsk protein hindrer slag og hjertesykdom
En omfattende internasjonal studie utført av Imperial College i London viser at man ved å erstatte kjøtt med grønnsaker, korn og belgfrukter kan redusere blodtrykket, og slik redusere sjansen for hjerte- og karsykdommer, som er en av de vanligste dødsårsakene i den vestlige verden. Tidligere har forskere antatt at det er vegetarianernes generelt lavere kroppsvekt som har virket dempende på blodtrykket, mens man nå antar at aminosyrene i den vegetabliske maten i seg selv kan virke reduserende på blodtrykket.
Den omfattende studien hadde 4680 deltakere fra Japan, Kina, USA og England, og er gjengitt i journal Archives of Internal Medicine. "Det er ingen tvil om at vegetarianere har lavere blodtrykk enn kjøttspisere. Derimot har det vært usikkert om dette var på grunn av deres livsstil eller deres vegetarisme," sier professor Paul Elliott ved Imperial College. "Men deltakerne våre var ikke vegetarianere, men mennesker som fulgte sitt vanlige kosthold. Allikevel hadde de som spiste forholdsvis mer vegetablisk protein allikevel lavere blodtrykk enn dem som fikk i seg mer protein fra kjøtt." (Kilde: The Guardian)
Vil du lese mer om dette temaet? Besøk gjerne samlesiden for nyheter om helseaspekter ved enkeltprodukter, eller oversikten over samtlige nyhetskategorier!
Klikk her for å skrive ut
Du kan også dele denne artikkelen med venner på Facebook.







